Deze gegevens kunt u terugvinden op onderstaand voorblad van het leerplan.
2. LEERPLANDOELSTELLINGEN DIE VAN TOEPASSING ZIJN OP DEZE WEBSITE
De leerlingen kunnen:
- het begrip diabetes (type I) en de specifieke kenmerken ervan toelichten.
- de mogelijke oorzaken diabetes type I verklaren.(U)
- de behandelingsmethode van diabetes type I uitleggen.
- het begrip diabetes type II algemeen toelichten.
- in een opgegeven levensschets de mogelijke oorzaken van diabetes type II aangeven.
- de mogelijke kenmerken van diabetes (type II) herkennen.
- de behandeling van diabetes type II in grote lijnen onderscheiden van deze van type I.
- eenvoudige voedselaanpassingen uitvoeren m.b.t. diabetes type II
- aan de hand van voorbeelden diabetesbevorderende leefgewoonten herkennen.
3. WERKVORMEN EN DIDACTISCHE PRINCIPES
WERKVORMEN
Onderwijsleergesprek
Eerst en vooral zal aan het begin van de les een onderwijsleergesprek gevoerd worden om de leerlingen warm te maken voor het onderwerp. Aan de hand van een opfrissing van de pancreas zullen we komen tot het onderwerp diabetes. Op die manier zal er al kort uitgelegd worden wat diabetes is, welke twee soorten er bestaan en welke complicaties er kunnen optreden.
Groepswerk/ duowerk
De leerlingen dienen per twee enkele vragen op te lossen die ze in deze website kunnen terugvinden. Samen aan een taak werken biedt kansen tot interactie en er ontstaan mogelijkheden om te leren omgaan met gelijkenissen en verschillen. Essentieel is dat de rol van de leerkracht bij de uitvoering eerder beperkt blijft tot het begeleiden van de leerlingen die zelf het leerproces toetsen zonder directe ondersteuning van de leerkracht. Het grote voordeel van deze werkvorm is dat de leerlingen zelfstandig leren werken maar ook leren samenwerken.
Individuele opdracht
De leerlingen dienen thuis individueel de twee testen in te vullen. De resultaten dienen door de leerkracht nagekeken en geëvalueerd te worden.
DIDACTISCHE PRINCIPES
- Aanschouwelijkheidsprincipe: in de website staan verschillende fimpjes met getuigenissen van mensen met diabetes. Op die manier kunnen de leerlingen zich beter inleven in de leefwereld van die patiënten. Er staan ook heel wat afbeeldingen in de website, wat het geheel aanschouwelijk maakt.
- Motivatieprincipe: De leerlingen dienen van in het begin van de les erop gewezen te worden dat diabetes een stijgend probleem vormt in onze maatschappij. De leerlingen zitten in een richting verzorging waardoor de kans groot is dat ze later en/of tijdens de stage met dit probleem zullen geconfronteerd worden. Dit wordt ook weergegeven op de website. Vandaar dat we bij dit onderwerp iets langer stilstaan.
- beperkings- en geleidelijkheidsprincipe: We zullen niet alle doelen kunnen zien op 1 lesuur. Het is belangrijk dat de leerlingen stapsgewijs alles over diabetes kunnen ontdekken. Op die manier zullen ze de leerstof ook beter kunnen onthouden.
- activiteitsprincipe: Dit principe komt zeker en vast hier aan bod! De leerlingen werken in groep aan een bepaalde opdracht. Er zijn verschillende zaken op de website: een power point, drie video's, twee spelletjes, ...
- Integratieprincipe: De leerstof van diabetes bouwt verder op de reeds geziene leerstof van de pancreas. Daar hebben ze gezien waarvoor de pancreas dient. Nu gaan we kijken wat er gebeurd als de pancreas niet goed meer werkt. Ik heb geprobeerd om de werking van insuline nog een als opfrisser in de website te stoppen.
- herhalingsprincipe: De leerstof wordt tijdens de twee spelletjes herhaald.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten